Star Wars atasi Avatar filem nombor satu di Amerika

HOLLYWOOD: The Force Awakens berjaya menumbangkan Avatar untuk muncul sebagai filem paling besar kutipannya dalam sejarah Amerika Utara.

Menurut kenyataan dikeluarkan Disney, karya arahan JJ Abrams itu membuat pungutan yang mencukupi pada Rabu lalu untuk mengatasi kutipan RM3.351 bilion dilakukan Avatar.

Filem arahan James Cameron itu bagaimanapun masih memegang rekod pungutan tertinggi peringkat global, lapor agensi berita AP. Bulan lalu, Star Wars: The Force Awakens muncul sebagai filem terpantas membuat kutipan mencecah RM4.4 bilion pada peringkat global.

Naskhah berkenan juga mencatat rekod baharu pada tayangan hari Krismas dengan RM217.24 juta. Selain itu, ia memecah rekod kutipan terbesar hujung minggu bagi filem yang baru membuka tayangan dengan jualan tiket mencecah RM2.331 bilion.

Judul ketujuh dalam siri Star Wars itu dijadualkan membuka tayangannya di China pada Sabtu ini. Kata penganalisis, ia pasti menambahkan lagi jumlah pungutan tiket dilakukan filem terbabit.

The Force Awakens menyaksikan kepulangan Harrison Ford dan Carrie Fisher ke dalam francais Star Wars dengan masing-masing menghidupkan semula watak Han Solo serta Princess Leia. Ia juga membariskan beberapa muka baharu seperti Daisey Ridley, John Boyega dan Adam Driver.

0 Response to "Star Wars atasi Avatar filem nombor satu di Amerika"

Post a Comment