Mencarut Bantu Samuel L. Jackson Kurangi Gagap

HOLLYWOOD: Kebanyakan watak-watak yang dimainkan di dalam filem, bintang Samuel L. Jackson kerap mengucapkan kata-kata kesat. Selain perkataan kesat yang diungkapnya itu memang tertulis di dalam skrip, ternyata ada alasan tersembunyi di sebalik pengucapannya.

Ketika muncul pada sesi temubual program The Howard Stern Show baru-baru ini, Jackson mengaku beliau sebenarnya gagap sejak kecil lagi.

Masalah tersebut dialaminya akibat menjadi mangsa buli ketika zaman kanak-kanak hingga membuatkan pelakon filem 'Avengers: Age of Ultron'ini berhenti bercakap di sekolah selama setahun.

Semakin dewasa, Samuel semakin mencari tahu bagaimana caranya mengurangi gagap tersebut. Salah satunya adalah mengucapkan salah satu kata umpatan yang entah bagaimana bisa membantunya mengontrol kesulitan berbicara yang dihadapinya.

"Saya juga tak tahu bagaimana tetapi perkataan kesat seakan dapat menghentikan perkataan d-d-d b-b-b yang kerap saya ucapkan ketika saya mengalami masalah gagap dalam tempoh yang sangat lama" kata Jackson seperti petik dari sumber People.

Selain mencarut, ada usaha lain yang dilakukan oleh Jackson untuk mengurangi gagapnya. Bukan dengan terapi berkomunikasi, tetapi aktor berusia 67 tahun itu mula banyak membaca.

"Aku banyak membaca mengenai latihan bernafas. Saya sering pergi ke perpustakaan untuk membaca bagi mengurangkan gagap," tuturnya.

0 Response to "Mencarut Bantu Samuel L. Jackson Kurangi Gagap"

Post a Comment